Svenska Hamsterföreningens Forum
Torsdag 9 September 2010 Kl: 20:27 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Väkommen till SHF:s forum. Vi hoppas att ni ska trivas här och skriva mycket.
Vi vill påpeka att vi inte godkänner nickname när du anmäler dig, läs igenom registreringsvillkoren noggrant och godkänn innan ni skickar iväg er registrering. Följ sedan vidare instruktioner i det välkomstmail ni får.

Startsida   Hjälp Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nästan avgnagd svans :/  (läst 574 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Agneta_2115
Medlem SHF
Medlem
*

Antal inlägg: 262

« Svara #15 skrivet: Söndag 21 Juni 2009 Kl: 20:22 »

Ja, den där svansen  går nog inte att rädda. Synd ! Och det råd du fått att gå till veterinär för en amputation är bra !
Men naturen brukar också sköta detta själv så att den "döda" delen så småningom skrumpnar och faller av. Därefter läker stumpen och får till slut päls igen.
Men den här skadan såg inte så trevlig ut så kanske veterinär är bäst ! Skadan ser dessutom väldigt konstig ut för att vara en bitskada ?! När gerbiler biter varandra i svansen  brukar de tugga på fler ställen. Var den andra gerbilen också skadad ?
Även nu för att de här två inte kom överens så är det extremt ovanligt att två hanar på åtta veckor som vuxit upp tillsammans börjar slåss. Och dessa var bröder också ! Jag har faktiskt aldrig under alla år varit med om något liknande.
Hos mig sätts ungar ihop från olika kullar och bildar flockar. Är det hanar kan de ibland få bo med en vuxen hane. Vissa som blir kvar här kan leva hela livet i samma flock. Om inget störande inträffar. Det kan t.ex vara att man försöker vänja in nya flockmedlemmar. Då kan det bli strider om rangordning så att man får sära flocken. Bäst alltså att inte försöka med det. Om jag tar ur en hane får en stund för parning med hona kan det också gå galet när hanen kommer tillbaka till flocken.
Jag använder alltså inte den metoden utan låter i stället hanen bo med honan tills jag ser att hon är dräktig och så får just den hanen en liten småhane som ny kompis.
Men jag kan inte komma på någon anledning alls till varför dina hanar inte kom överens.
HOPPAS ALLT GÅR BRA MED SVANSEN !!
Loggat

Agneta/Tornado's  gerbiluppfödning
Sofia_5065
Medlem SHF
Medlem
*

Antal inlägg: 344

Hemsida
« Svara #16 skrivet: Tisdag 14 Juli 2009 Kl: 09:22 »

För någon vecka sen så amputerade den nya ägaren bort svansen på lilla Felix, och svansen är nästan helt läkt nu Smiley

Loggat

Royalz hamsteruppfödning!
http://royalz.zoomin.se/index/0.html
Elin_5089
Medlem SHF
Medlem
*

Antal inlägg: 814

Mango

Hemsida
« Svara #17 skrivet: Tisdag 14 Juli 2009 Kl: 10:46 »

Vad bra det gick till slut  Smiley
Loggat

Mvh Elin

Nallebjörnens Guldhamster & Gerbiluppfödning
www.nallebjornens.foo.se
Nicolina 90
Gäst
« Svara #18 skrivet: Tisdag 14 Juli 2009 Kl: 12:06 »

Vad skönt att det gått så bra för lille Felix!
Loggat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!