Svenska Hamsterföreningens Forum
Torsdag 9 September 2010 Kl: 10:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Väkommen till SHF:s forum. Vi hoppas att ni ska trivas här och skriva mycket.
Vi vill påpeka att vi inte godkänner nickname när du anmäler dig, läs igenom registreringsvillkoren noggrant och godkänn innan ni skickar iväg er registrering. Följ sedan vidare instruktioner i det välkomstmail ni får.

Startsida   Hjälp Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sätta ihop 4 halvvuxna gerbilhonor ??  (läst 75 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mariélle
Medlem

Antal inlägg: 10

« skrivet: Torsdag 1 Juli 2010 Kl: 13:04 »

Har 4 honor, de bor nu 2 och 2. Skulle vilja sammanföra dessa i en ny stor bur,  ett akvarium. Är det stört omöjligt tro ?  Vill helst inte ha något blodbad.... Undecided
Loggat
Linda_2039
Administrator
Medlem

Antal inlägg: 5829

Be-Bopz Hamster

Hemsida
« Svara #1 skrivet: Torsdag 1 Juli 2010 Kl: 13:28 »

Jag skulle inte göra det, hade det varit hanar och 2 av dem hade vart yngre så hade det nog vara enklare, honor är nog bäst att ha bara 2 och 2.
Loggat

Linda Fransson, registrerad uppfödare
Be-Bopz (f.d Motalavikens)
Mariélle
Medlem

« Svara #2 skrivet: Fredag 2 Juli 2010 Kl: 15:20 »

.....Trodde det skulle vara svårare med hanar  Huh? 
Är det verkligen INGEN annan som har testat och LYCKATS sammmanföra honor på runt 6 månaders ålder ?
Loggat
Pia_3026
Medlem SHF
Medlem
*

Antal inlägg: 455

« Svara #3 skrivet: Fredag 2 Juli 2010 Kl: 22:11 »

Hej!
Tyvärr är det mycket svårt att sammanföra könsmogna gerbiler med andra av samma kön. Jag vet att Agneta Johansson (Tornados gerbiler) har lyckats med det, under tiden hon var aktiv. Men det är ingen enkel sak, och oddsen för att det ska lyckas är dåliga, tyvärr.  Generellt är det lugnast att ha gerbiler med stor åldersskillnad (något halvår) tillsammans. Gerbilerna är ju utpräglade flockdjur, och med det följer en strikt rangordning. Är gerbilerna jämngamla, kan det så småningom bli så att den ene försöker ta över positionen som ledare, och det leder till blodiga slagsmål och i värsta fall till döden. Jag har själv dålig erfarenhet av han-grupper som levt i största sämja i bortåt 1,5 år, för att sedan plötsligt inte fungera alls längre.

Hongrupper på tre honor har jag haft flera goda exempel på, men då har det rört sig om en mamma, en äldre dotter och en yngre dotter. De har levt tillsammans hela livet och åldersskillnaden har varit tämligen stor.

Att hanar har lättare att samsas än honor, beror sannolikt på honornas starkare hävdande av reviret.

Har du två fungerande små grupper av gerbiler, så är min starka rekommendation att du inte försöker ändra på dem. Stora burar är såklart alltid att föredra, både för djurens trivsel och hälsa, men inte minst för att undvika slagsmål och revirstrider. Så använd gärna din stora bur i alla fall, men till två av dem.

Varmt lycka till med dina djur Smiley
Pia
Loggat

Mariélle
Medlem

« Svara #4 skrivet: Söndag 11 Juli 2010 Kl: 01:03 »

Tack för era svar även om de inte var vad jag hade hoppats på... Undecided
Till saken hör den att om det nu inte går att sammanföra dessa 4 gerbiler, kan vi bara behålla 2 av dem...
Vi gör ett försiktigt försök iallafall. :Smiley
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!