Hej!
Tyvärr är det mycket svårt att sammanföra könsmogna gerbiler med andra av samma kön. Jag vet att Agneta Johansson (Tornados gerbiler) har lyckats med det, under tiden hon var aktiv. Men det är ingen enkel sak, och oddsen för att det ska lyckas är dåliga, tyvärr. Generellt är det lugnast att ha gerbiler med stor åldersskillnad (något halvår) tillsammans. Gerbilerna är ju utpräglade flockdjur, och med det följer en strikt rangordning. Är gerbilerna jämngamla, kan det så småningom bli så att den ene försöker ta över positionen som ledare, och det leder till blodiga slagsmål och i värsta fall till döden. Jag har själv dålig erfarenhet av han-grupper som levt i största sämja i bortåt 1,5 år, för att sedan plötsligt inte fungera alls längre.
Hongrupper på tre honor har jag haft flera goda exempel på, men då har det rört sig om en mamma, en äldre dotter och en yngre dotter. De har levt tillsammans hela livet och åldersskillnaden har varit tämligen stor.
Att hanar har lättare att samsas än honor, beror sannolikt på honornas starkare hävdande av reviret.
Har du två fungerande små grupper av gerbiler, så är min starka rekommendation att du inte försöker ändra på dem. Stora burar är såklart alltid att föredra, både för djurens trivsel och hälsa, men inte minst för att undvika slagsmål och revirstrider. Så använd gärna din stora bur i alla fall, men till två av dem.
Varmt lycka till med dina djur

Pia