Linda_3046
Medlem SHF
Medlem
Antal inlägg: 471
|
 |
« skrivet: Söndag 18 Juli 2010 Kl: 21:28 » |
|
Hur mycket brukar det kosta att få klorna klippta hos veterinär eller djuraffär?  Knut skulle behöva lite manikyr, men vågar inte göra det själv 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Ninni_5122
Moderator
Medlem

Antal inlägg: 1062
|
 |
« Svara #1 skrivet: Söndag 18 Juli 2010 Kl: 21:34 » |
|
Jadu, vet inte exakt vad det kostar för hamster. Men jag har förut varit till djuraffär för kloklippning av kanin, vilket gick på ca 30kr.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Linda_3046
Medlem SHF
Medlem
|
 |
« Svara #2 skrivet: Söndag 18 Juli 2010 Kl: 21:52 » |
|
Okej  Jag kollade veterinären som är närmast här och det kosta 60-150 beroende på hur lång tid det tog. 60kr känns ju som ett bra pris för att en smådjurskunnig veterinär gör det men när det börjar närma sig 150 känns det lite väl mycket. Men dom ligger närmast så det kanske blir dom ändå, men Knut har ju aldrig fått klorna klippta förut så det kommer säkert sluta med 150 kr bara för det 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
ulrika_5030
Medlem SHF
Medlem
Antal inlägg: 882
|
 |
« Svara #3 skrivet: Söndag 18 Juli 2010 Kl: 22:53 » |
|
Fast troligtvis är nog Knut lugnare hos dig om du klipper klorna än om en främling ska göra det. Det är inte så svårt om man har en bra klosax. Om han sprattlar kan du hålla honom i en handduk och ta ut en tass i taget. Sen bra klippa det yttersta så vet du att det inte blir för långt. Annars ser man rätt tydligt var pulpan är.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Linda_2039
Administrator
Medlem

Antal inlägg: 5829
Be-Bopz Hamster
|
 |
« Svara #4 skrivet: Söndag 18 Juli 2010 Kl: 23:09 » |
|
Annars tror jag nog att nån på utst kan hjälpa dig, jag är själv inte nån van klippare, Henke och jag hjälps alltid åt när vi klipper klorna, men det finns säkert någon 
|
|
|
|
|
Loggat
|
Linda Fransson, registrerad uppfödare Be-Bopz (f.d Motalavikens)
|
|
|
Linda_3046
Medlem SHF
Medlem
|
 |
« Svara #5 skrivet: Måndag 19 Juli 2010 Kl: 15:13 » |
|
Det blev veterinären fast jag fick vara med att hålla så det vart iaf en person som han kände, men han tyckte ju inte precis att det var kul.. Tyckte iaf det kändes bättre att gå till en veterinär som har lite vana och riktiga verktyg (har själv bara nageltång och nagelsax till människoklor  ) Det gick på 30kr för hon tog inte alla klor, efter ett tag blev han sur och ville inte mer.. men hon fick iaf dom viktigaste klorna som hade börjat kröka sig, det var egentligen bara för två klor som jag gick och klippte.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Linda_3046
Medlem SHF
Medlem
|
 |
« Svara #6 skrivet: Lördag 28 Augusti 2010 Kl: 19:30 » |
|
Puffar denna tråden då jag undrar vad ni använder för klo-saxar/tänger till era hamstrar. Har varit på tre djuraffärer nu, och de tängerna såg så stora ut och var avsedda för hundar, katter och kaniner men de sa att de var dom minsta dom hade.. :/
Ja, tyvärr har ju dom klorna som veterinären inte klippte sist (pga att Knut strejkade mot slutet) börjat bli långa nu, och jag funderar på om jag trots allt ska köpa mig en klosax och klippa själv. Han har grejer i buren att slita ner klorna som olika träleksaker-och broar men det verkar inte hjälpa (han gör inte så mkt väsen av sig när han är i buren, står bara och glor eller äter/tvättar sig känns det som) :/
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Ninni_5122
Moderator
Medlem

|
 |
« Svara #7 skrivet: Lördag 28 Augusti 2010 Kl: 20:05 » |
|
Jag har en vanlig liten nagelsax för människor. Den är lite mer behändig för mig.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Linda_3046
Medlem SHF
Medlem
|
 |
« Svara #8 skrivet: Lördag 28 Augusti 2010 Kl: 20:10 » |
|
Jag har prövat med både nagelgång och nagelsax för människa, men när jag försöker rycker han bara till klorna så jag vet inte om de för slöa eller nått, eller om det är jag som gör nått galet 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Tilda_5166
Medlem SHF
Medlem
Antal inlägg: 88
|
 |
« Svara #9 skrivet: Lördag 28 Augusti 2010 Kl: 21:07 » |
|
När jag klippte valpklor (de enda som ens är i närheten lika litet) så använde jag en nagelsax alltså för människor som är jätte liten, den är jätte spetsig o lite böjd, den var himla bra att ta bort yttersta spetsen med. Så de kanske finns olika?
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Ninni_5122
Moderator
Medlem

|
 |
« Svara #10 skrivet: Lördag 28 Augusti 2010 Kl: 21:13 » |
|
Ja, det finns ju både för tånaglar och för fingernaglar.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Tilda_5166
Medlem SHF
Medlem
|
 |
« Svara #11 skrivet: Söndag 29 Augusti 2010 Kl: 09:48 » |
|
De är inte heller rätt, hittar inte någon som är lika tunn som min, ytterst är spetsen inte ens 1mm, jag måste nog fota den o visa 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Linda_3046
Medlem SHF
Medlem
|
 |
« Svara #12 skrivet: Söndag 29 Augusti 2010 Kl: 13:03 » |
|
Min nagelsax ser ut som den Ninni länkade till fast något avlångare och spetsigare. Kanske ska gå till veterinären och fråga om jag kan få kika på den klosaxen hon hade, för dom jag såg i affärerna tyckte jag såg så grova ut..
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Tilda_5166
Medlem SHF
Medlem
|
 |
« Svara #13 skrivet: Måndag 30 Augusti 2010 Kl: 06:51 » |
|
Var tvungen att fota min, men jag vet som sagt inte om den fungerar på hamstrar, har aldrig provat.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Linda_3046
Medlem SHF
Medlem
|
 |
« Svara #14 skrivet: Tisdag 31 Augusti 2010 Kl: 17:17 » |
|
Åh, exakt en sån har ju jag haft, men den är borta nu :/ Men jag lyckades klippa de två värsta klorna igår.. Passade på när han var lugn och stilla, då kunde jag ta ett stadigt grepp om tassen och det gick att klippa då, när jag försökte tidigare var jag tvungen att försöka hålla fast både honom och tassen vilket är nästan omöjligt och då fick jag inte bra grepp om tassen  Enklast vore det om jag kunde få morsan att hjälpa till men hon vägrar eftersom jag berätta att han nästan bet mig när jag var hos veterinären :/
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|