Svenska Hamsterföreningens Forum
Torsdag 9 September 2010 Kl: 20:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Väkommen till SHF:s forum. Vi hoppas att ni ska trivas här och skriva mycket.
Vi vill påpeka att vi inte godkänner nickname när du anmäler dig, läs igenom registreringsvillkoren noggrant och godkänn innan ni skickar iväg er registrering. Följ sedan vidare instruktioner i det välkomstmail ni får.

Startsida   Hjälp Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Visa era godingar!  (läst 83 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ninni_5122
Moderator
Medlem
**

Antal inlägg: 1069

Hemsida
« skrivet: Söndag 25 Juli 2010 Kl: 22:37 »

Här kan ni visa upp alla era godingar. Smiley
Loggat

Linda_2039
Administrator
Medlem

Antal inlägg: 5838

Be-Bopz Hamster

Hemsida
« Svara #1 skrivet: Fredag 20 Augusti 2010 Kl: 04:03 »

Jag kör på här oxå eftersom alla är så blyga  Tongue Visar lite bilder på mina kullar  Smiley

Motalavikens Bilkull

Motalavikens Triumph och Motalavikens My Fair Lady

Triumph igen.

Lady igen.

Bebis från Triumphs kull.
Loggat

Linda Fransson, registrerad uppfödare
Be-Bopz (f.d Motalavikens)
Tilda_5166
Medlem SHF
Medlem
*

Antal inlägg: 89

Hemsida
« Svara #2 skrivet: Fredag 20 Augusti 2010 Kl: 09:25 »

Men så söta Cheesy
Själv har man inga positiva vibbar av Gerbils, mina två första honor fick flera kullar o gick inte att röra för att de bet. Andra honorna var rädd för allt som rörde sig o gick endast att flytta i ett chips rör Undecided
Loggat
Linda_2039
Administrator
Medlem

Be-Bopz Hamster

Hemsida
« Svara #3 skrivet: Fredag 20 Augusti 2010 Kl: 12:45 »

De bästa jag nånsin haft själv, är just de som sitter på min axel, de var himla goa och även en liten kille vid namn Chess som jag älskade massor, sen får vi inte glömma Filifjonkis, ska se om jag hittar en bild senare idag, henne älskade jag verkligen massor, jättefin och så jäkla söt  Smiley
Så du verkar ha haft orur tyvärr, jag ska inte säga att de inte kan bita till för de kaqn de, men absolut finns de som inte bits och är supertrevliga  Cheesy
Loggat

Tilda_5166
Medlem SHF
Medlem
*

Hemsida
« Svara #4 skrivet: Fredag 20 Augusti 2010 Kl: 13:14 »

Skulle jag veta att jag fick två "snälla" skulle jag nog fundera på dessa igen, de är så himla söta.

Eller ska jag vara ärlig har jag faktiskt två stycken som jag är beredd att "rädda" när det blir dags. En kompis bror har tidigare i vintras köpt 2 gerbils åt sina4 barn, varav 2 barn endast bor hos dem ibland o de andra 2 är alldeles för små för att hantera gerbils.
Så de får sitta i VARSIN liten duna bur, inga leksaker o inga grävmöjligheter, så jag väntar bara på att de ska bli leds de små stackarna, så kan jag erbjuda mig att ta dem o ge dem ett normalt hem.
Vill dock inte lägga mig i deras skötsel av de små, för vi har inte samma syn på smådjur, de anser inte att en råtta kan ha ett dåligt liv, så det är helt enkelt omöjliga människor att diskutera med. Undecided
Loggat
Veronika_5107
Medlem SHF
Medlem
*

Antal inlägg: 487

South Dakota

« Svara #5 skrivet: Fredag 20 Augusti 2010 Kl: 13:51 »

Hm, skulle behöva ta nya bilder på mina, de flesta är årsgamla, förutom på "ungen" då Tongue
Men kan väl bjuda på några gamla bilder tills vidare. Smiley

Hm, dessa bilder togs någon gång tidigt förra sommaren, i trädgården Smiley

Denna hane heter South Dakota.

Och det här är hans bror, Florida (Lika som bär Wink)

En till bild på South Dakota.

Hm, det är visst de två jag har flest bilder på Tongue Ska leta upp på de andra två grabbarna och töserna också Smiley

Lilian som fötts här, dock skulle det behövas en färskare bild på henne, på den bilden var hon bara... fyra veckor eller någonting Tongue
Nutmeg har ju en speciell färg som ungar, och en speciell färg som vuxna. Smiley

Dålig men också min enda bild på Tornado's Gredelin Embarrassed Ett riktigt energiknippe som är omöjlig att fota! Tongue

En gammal bild på min flock med hanar, också från förra sommaren ser jag, fotade visst mest då Tongue

Titans Gullunge, Titans Busfrö och Florida.

Busfrö (Tror jag, kan även vara Gullunge) och Florida hälsar på varandra.

Och här är min absoluta favoritgerbil, som tyvärr dog nu i sommar av ålder (hon blev nästan tre, skulle fyllt det slutet av Augusti) Sad

Och här med sin syster för en himla massa år sedan känns det som, början av 2008 skulle nästan gissa på.

Ja, det var väl alla gerbiler som bor/bott här, förutom en till som bor hos min kompis nu, tror tyvärr inte jag har någon bild på den. Undecided Smiley
Loggat

Mvh. Veronika
Pia_3026
Medlem SHF
Medlem
*

Antal inlägg: 455

« Svara #6 skrivet: Lördag 21 Augusti 2010 Kl: 10:17 »

Skulle jag veta att jag fick två "snälla" skulle jag nog fundera på dessa igen, de är så himla söta.

Eller ska jag vara ärlig har jag faktiskt två stycken som jag är beredd att "rädda" när det blir dags. En kompis bror har tidigare i vintras köpt 2 gerbils åt sina4 barn, varav 2 barn endast bor hos dem ibland o de andra 2 är alldeles för små för att hantera gerbils.
Så de får sitta i VARSIN liten duna bur, inga leksaker o inga grävmöjligheter, så jag väntar bara på att de ska bli leds de små stackarna, så kan jag erbjuda mig att ta dem o ge dem ett normalt hem.
Vill dock inte lägga mig i deras skötsel av de små, för vi har inte samma syn på smådjur, de anser inte att en råtta kan ha ett dåligt liv, så det är helt enkelt omöjliga människor att diskutera med. Undecided

Hej!
Bra att du har observerat dessa missförhållanden. Det finns en Djurskyddslag, och den reglerar även hur man får lov att ha sällskapsdjur. För gerbiler gäller att de MÅSTE ha gräv- och aktivitetsmöjligheter, och de MÅSTE ha minst en kompis. Detta är alltså inget man kan välja, utan det är en lag.

Burarna går ju lätt att få till för de gerbiler du nämner. Större burar med goda grävmöjligheter kan ju ordnas. Men burkompisar är en annan historia. Om dina bekanta sätter samman de två gerbilerna i samma bur kommer det att sluta mycket illa. Det kan gå att vänja samman två vuxna djur, men det tar tid och tålamod och kräver avdelad bur etc. Enklast är ju att "ge" de två gerbilerna (om de är hanar) varsin liten hanunge (5-6 veckor).

Med vänlig hälsning,
Pia
Loggat

Linda_2039
Administrator
Medlem

Be-Bopz Hamster

Hemsida
« Svara #7 skrivet: Lördag 21 Augusti 2010 Kl: 10:37 »

Ja det där lät inget vidare med gerbilerna, som Pia säger, det finns faktist en lag, de skulle du trycka upp i näsan på dem  Angry
Loggat

Tilda_5166
Medlem SHF
Medlem
*

Hemsida
« Svara #8 skrivet: Lördag 21 Augusti 2010 Kl: 17:05 »

Jag håller med er, men samtidigt eftersom jag känner dessa människor, inte bra men åtminstone lite, så har jag fått intrycket att de faktiskt inte skulle bry sig, lag eller ej, men om de skulle lyssna så tycker jag att de vore lite orättvist mot gerbilsarna, då skulle det istället för två gerbils vara 4 som inte får rätt miljö o aktivering.
Jag vill inte lägga mig i allt för mkt, är rädd att det tyvärr kan utlösa gräl som jag helst avstår ifrån av personliga skäl.

Fast egentligen ska jag vara lite försiktig med att yttra mig, jag har inte sett dessa gerbils på flera månader, vi bor inte i samma kommun, så det är ju möjligt att de har ändrat om o numera har bättre miljö i sina burar...
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!